Κυριακή 30 Ιουλίου 2023

Οι πυρκαγιές και τα "ασύμμετρα χτυπήματα"...

Οι πυρκαγιές και τα "ασύμμετρα χτυπήματα", από εχθρούς προφανώς, πού πάντα ερευνά κάποια ΕΥΠ...

Στη Χίο μέχρι και το 2012, η χρονιά της τελευταίας μεγάλης φωτιάς στο νησί, συνειδητοποίησα τι θα πει άγρια πυρκαγιά που συνοδεύεται από αέρηδες πάνω από 5 μποφόρ...
Στο νησί σχεδόν κάθε χρόνο είχαμε φωτιές, που του περιόριζαν το ποσοστό "πρασίνου" που διέθετε όπως και των αγροτικών καλλιεργειών...
Αλλά όμως σταθερά κάθε φορά οι ίδιες συνωμοσιολογικές θεωρίες...
... περί γκρίζων λύκων και Τούρκων πρακτόρων, που όμως δεν αποδείχθηκαν ποτέ...
Αντιθέτως και εκ των υστέρων μαθαίναμε ότι οι έρευνες των αρμοδίων αρχών είχαν ευρήματα ενόχων Χιωτών πολιτών και κάποιες φορές επισκεπτών τους...
Τη μια φορά κάποιος αγρότης έκρινε πως μπορεί να κάψει τα ξεροκλαδά του...
Την άλλη ένας μελισσοκόμος την ώρα που άναβε το φυσερό του για να καπνίσει το μελίσσι του...
Ενίοτε κάποιος με "ψυχολογικά" θέματα που ο κοινωνικός του περίγυρος δεν είχε αντιληφθεί...
Συνήθως από κάποιον πυλώνα της ΔΕΗ είχε ξεκινήσει και όλοι οι παίκτες θεσμικοί και απλοί πολίτες έκαναν ότι μπορούσαν για να αποσιωπηθεί για να προστατευθεί η κρατική εταιρεία...
Τρεις φορές η αιτία από σπινθήρες χαλασμένης εξάτμισης...
Δύο φορές από εργασίες ηλεκτροσυγκόλλησης...
Αντίστοιχες οι περιπτώσεις με ηλικιωμένους που ήθελαν να καθαρίσουν το χωράφι από τα κλαδιά τον θάμνων που είχαν κόψει...
Αλλά και τρεις έως τέσσερις αυτοαναφλέξεις κάποιων αυθαιρέτων σκουπιδότοπων...
Καταγράφουμε πρόχειρα κάποιες από τις αιτίες για τις πυρκαγιές στη Χίο, που εξιχνιάστηκαν αρμοδίως, ενώ σε καμιά των περιπτώσεων, δεν εντοπίσθηκε, από αρμόδια Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας, δάκτυλος των "απέναντι"...
Ο μύθος όμως οργιάζει και διαμορφώνει βάση για μια ευρεία "αντιτουρκική", εν γένει, προδιάθεση σε λαϊκά στρώματα...
Δυστυχώς αυτό συμβαίνει και σήμερα με υπουργό της κυβέρνησης, μέλος του πρωθυπουργικού επιτελείου, να σέρνει το χορό...

Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

Έστω και καθυστερημένα, κάτι για τον πληθωρισμό


Κάτι φαίνεται να αλλάζει στη κυβέρνηση, στη μάχη για τον πληθωρισμό...

Αφού είπαν ότι μπορούσαν, οι εν Ελλάδι κυβερνητικοί, για να απαξιώσουν κρατικές πολιτικές αντιμετώπισης του πληθωρισμού και αρκέστηκαν στην καταγγελία της διεθνούς κατάστασης, ως υπαίτιας των πληθωριστικών τιμών υπηρεσιών και αγαθών, παρέμειναν αδρανείς και αμήχανοι, χωρίς να αντιλαμβάνονται πόσο γίνονται η αιτία για να τροφοδοτείται περισσότερο, με την επιδοματική πολιτική ενίσχυσης στην ουσίατης Ζήτησης...

Μέχρι που ήρθαν ευτυχώς οι διεθνείς θεσμοί και τους μίλησαν περί "πληθωρισμού απληστίας" (greedlation)...

Κατάλαβαν και στην ελληνική κυβέρνηση, δυστυχώς ίσως αδιόρθωτα καθυστερημένα, ότι ενώ ο πληθωρισμός έχει εξωγενείς αιτίες, δεν σημαίνει ότι οι εθνικές κυβερνήσεις δεν μπορούν να λάβουν μέτρα για να τον μετριάσουν σε χαμηλά επίπεδα, σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου θεώρησαν ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα...

Χωρίς δισταγμό διαστρέβλωναν τα πράγματα για τις κρατικές επιλογές σε άλλες χώρες, για παράδειγμα στην Ισπανία, όπου εκεί, με παρεμβάσεις στην αγορά, έβαλαν πλαφόν στις τιμές ηλεκτρικού ρεύματος και ενέργειας, μείωσαν τους συντελεστές ΦΠΑ, πήραν διοικητικά μέτρα για τις τιμές των εισιτηρίων και τα ενοίκια, και κατάφεραν η οικονομία τους να αναδειχθεί η πρώτη μεγάλη οικονομία της Ευρωζώνης όπου έπεσε ο πληθωρισμός κάτω από 2% – με συγκριτικά μεγάλη μείωση των τιμών των τροφίμων. 

Ας θυμηθούμε τι ακριβώς έλεγαν όλοι οι φιλοκυβερνητικοί  προπαγανδιστές, με κοινή γραμμή, σε όλη την προεκλογική περίοδο των διπλών εκλογών...

Η εκ των υστέρων και καθυστερημένη πρωθυπουργική διάγνωση, που αναγνωρίζει την ανάγκη για παρεμβάσεις στην αγορά, δεν θα έχει αποτέλεσμα αν δεν συνοδευτεί από αναγνώριση του λάθους της αγνοήσης της ανάγκης και αξίας για τις δυνατότητες κρατικών πολιτικών στη μάχη για τον εισαγόμενο πληθωρισμό, το οποίο συμπληρώνει και τροφοδοτεί ο εθνικός αντίστοιχος, της βουλιμίας και απληστίας για κέρδη...

Η περίπτωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι χαρακτηριστική. Οφείλεται στην κυβερνητική  αδράνεια της προηγούμενης θητείας. 

Θα καταλάβουν άραγε ότι τα διάφορα something pass τροφοδοτούν τον πληθωρισμό και τον καθιστούν επιδοτούμενο?

Ας ευχηθούμε ότι αυτή η έστω καθυστερημένη πρωθυπουργική διάγνωση, θα συνοδευτεί από συγκεκριμένα μέτρα, τύπου Ισπανίας, που είχαν σαρκαστικά στην προηγούμενη κυβέρνηση απορρίψει, μήπως δούμε και κάτι αποτελεσματικό στη μάχη για τον πληθωρισμό...

Τετάρτη 12 Ιουλίου 2023

Τελικά ούτε “Πανεπιστημιακή” αστυνομία ούτε καν “έφιππος”.

 

Τα περί της "πανεπιστημιακής" αστυνομίας, προεξοφλημένα...

Σκέφτομαι τώρα όσους/ες, από το ανθρωποδίκτυο μου, με το πάθος της άγνοιας και το πείσμα της αλαζονείας, είχαν, με απλουστευτικές προσεγγίσεις ( ίσως και οπαδικές, κάποιοι ελάχιστοι είναι η αλήθεια), αγνοήσει την ευρωπαϊκή "καλή πρακτική" για το θέμα...

Εμείς, εδώ μέσα και όπου αλλού εκφράζαμε γνώμη, είχαμε καταγράψει και προβλέψει την εξέλιξη αυτή...

Τότε, το 2020, με υπουργό προστασίας του πολίτη τον κο Μ. Χρυσοχοΐδης, πολλοί πανεπιστημιακοί και ανάμεσα τους ή αφεντιά μας, είχαμε επισημάνει ότι, η πρωτόγνωρη για τα ευρωπαϊκά κεκτημένα αυτή πρακτική, δεν θα έχει τύχη εφαρμογής.

Λοιδορηθήκαμε από τα συνήθη τρολλς της κυβέρνησης στα κοινωνικής δικτύωσης μέσα και από τους ευεπίφορους στην απλούστευση ακραιοκεντριστές αρθρογράφους, που επέλεγαν, με την φλογερή τους σχολιογραφία, την προπαγάνδα από φωτογραφίες του Cambridge, του Ηarvard κλπ. ως προβολή για το άμεσο αύριο της χώρας με αυτή την κυβερνητική επιλογή...

Τελικά μας μένει η πρόσληψη 1000 νέων αστυνομικών, εκτός ΑΣΕΠ και σχετικών εισαγωγικών εξετάσεων στην ΕΛΑΣ!!!

Εμείς είχαμε υποστηρίξει αυτό το απλό που, επί τέλους σήμερα, φαίνεται να ψελλίζει και η κυβέρνηση, δια μέσω του κου υπουργού επί της δημόσιας τάξεως...

Η κανονική αστυνομία έχει υποχρέωση να παρεμβαίνει σε όποιο σημείο του πανεπιστημίου εντοπίζεται πράξη παραβατικότητας. Τελεία και παύλα.

Υ.Γ. Την ίδια τύχη θα έχει και η αντίστοιχης ιδεοληπτικού υπόβαθρου επιλογή για ιδιωτικά πανεπιστήμια...

Προσοχή αναφερόμαστε στα ιδιωτικά και όχι στα μη κερδοσκοπικά σχετικά ιδρύματα, ούτε αγνοούμε την ανάγκη αναπροσαρμογής και αντιμετώπισης των περιορισμών του άρθρου 16 του Συντάγματος...

Κυριακή 9 Ιουλίου 2023

Σκέψεις με αφορμή την πρόσφατη συζήτηση σχετικά με τα "Ιδιωτικά" πανεπιστήμια στην Ελλάδα.

 

Δάσκαλε, γιατί δεν έχεις πει κάτι αυτές τις μέρες για την συζήτηση περί ιδιωτικών πανεπιστημίων?
Μου κάνει την ερώτηση στο InBox, ένας παλιός μου καλός φοιτητής, που τότε ήταν ΔΑΠ και σήμερα δεν είμαι σίγουρος τι είναι πολιτικά, αλλά γνωρίζω πως είναι ένα πετυχημένο στέλεχος σε ναυτιλιακή επιχείρηση και υπεύθυνος Πολίτης στη κοινωνική του αλλά και επαγγελματική του συμπεριφορά.
Ας επαναλάβω λοιπόν τον εαυτό μου, για λόγους συγκυρίας...
==============
Είμαι στην κατηγορία των πανεπιστημιακών που νοιώθουμε περήφανοι για την ανταγωνιστικότητα των δομών εκπαίδευσης στις οποίες εργαζόμαστε.
Το αποτέλεσμα της εκπαιδευτικής και ερευνητικής μας εργασίας απευθύνεται και αξιολογείται κατά τεκμήριο στην "αγορά"...
Ανταγωνιζόμαστε διεθνώς ομότεχνα Τμήματα και δεν υπερβάλουμε όταν αναφέρουμε ότι στις διεθνείς κατατάξεις μας βρίσκουμε στα καλύτερα του είδους παγκοσμίως...
Αλλά και στην σύγκρισή μας με τα αντίστοιχα του ιδιωτικού τομέα κολέγια, εδώ στην Ελλάδα, είτε συνεργαζόμενα άμεσα, είτε έμμεσα με ξένα Πανεπιστήμια, είτε θεσμών με την αιγίδα της εργοδοσίας (ΣΕΒ), αξιολογούμαστε (τα σχετικά ελληνικά Τμήματα) ως άνευ άλλων πραγματικών ανταγωνιστών.
Γιατί στο δικό μας πεδίο, υπάρχουν αρκετές δομές στη χώρα μας, με διάφορες μορφές, που επιχειρούν, παρέχοντας υπηρεσίες εκπαίδευσης Ανώτατης Παιδείας σε ανταγωνισμό μαζί μας είτε σε προπτυχιακό είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο, μιας και προφανώς δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις για διδακτορική έρευνα, στις συνεργασίες τους με τα πανεπιστήμια της αλλοδαπής...
Επιμένω πως αναφέρομαι στα Πανεπιστημιακά Τμήματα της χώρας και για το συγκεκριμένο είδος Σπουδών και γνωστικό πεδίο...
Ως εκ τούτου και εμπειρικά αλλά και πολιτικά, δεν αντιπαρατίθεμαι στην άποψη για την κατάργησης της κρατικής αποκλειστικότητας στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ως θέμα αρχής.
Όμως δεν μου επιτρέπω, για λόγους αυτοσεβασμού, να συμμετάσχω σε συζήτηση με όποιον/α θεωρεί ότι το τάδε "διάσημο" πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν έρχεται να επενδύσει στην Ελλάδα γιατί του το απαγορεύει το Σύνταγμα...
Ούτε με εκείνους/ες που θεωρούν ότι λόγω Συντάγματος, πάλι, δεν μπορούν να αναπτυχθούν επενδυτικές δραστηριότητες, στην "βιομηχανία της ανώτατης εκπαίδευσης", όπως είδαμε σε κάποιες άλλες χώρες κατά το παρελθόν...
Θέλετε την εκτιμησή μας για το τι μπορεί να συμβεί όταν και όποτε αντιμετωπιστεί η θεσμική, κατ' εμέ, παρεξήγηση?
Θα υπάρξει κάποιο, συγκυριακό, επενδυτικό ενδιαφέρον και κινητικότητα, που θα αντέξει βραχυπρόθεσμα και όχι μακροπρόθεσμα, το πολύ σε κάποιες, μικρής σε επιστημονικό επίπεδο συμβολής και αξίας, μεταπτυχιακές πρωτοβουλίες...
Τόσο όσο για να δικαιολογηθεί η 20ετής μανιοκαταθληπτική και ιδεοληπτική επιλογή, τμήματος, των διαμορφωτών των πολιτικών επιλογών...
Λοιπόν, ας προχωρήσουμε...
Αλλά μη σπέρνουμε προσδοκίες για το τι θα προκύψει...
Τέτοιες προσπάθειες μόνο σε σχετικά με κοινωνικές επιστήμες αντικείμενα, ίσως να προκύψουν και σε αντίστοιχα σχετικά με τις νομικές επιστήμες. Όχι σε άλλα γνωστικά πεδία, που απαιτείται εργαστηριακή υποδομή και αναλώσιμα, υψηλών δαπανών...
Ας κοπιάσουν λοιπόν...
Τη "σκόνη" των δημόσιων πανεπιστημιακών τμημάτων θα μαζεύουν, όπως συμβαίνει και τώρα, παρά το ότι στην Ελλάδα, συγκριτικά με την Ευρώπη, έχουμε από τους μικρότερους δείκτες δημόσιας δαπάνης ανά σπουδαστή και αριθμό μελών ΔΕΠ αντιστοίχως.
Όταν δε σηκωθούν να φύγουν οι "επενδυτές", γιατί δεν θα βγαίνει οικονομικά η επένδυσή τους (βλ. Πορτογαλία), ας τρέχει το κράτος να καλύψει διοικητικές νόμιμες απαιτήσεις των αποφοίτων τους (ένα πιστοποιητικό Σπουδών π.χ., από δομή που έχει κλείσει...).
Όλοι γνωρίζουν και δεν υπάρχει δικαιολογία για να αγνοεί κάποιος/α, ότι αυτό που κάνει ένα πανεπιστήμιο "Πανεπιστήμιο" είναι η έρευνα...
Αυτή απαιτεί πόρους που, επειδή στις περισσότερες επιστημονικές περιοχές είναι πανάκριβη και υψηλού ρίσκου, δεν μπορεί να αποτελέσει επιλογή προτεραιότητας του "επενδυτή".
Θα μείνει στην εκπαιδευτική και μόνο δραστηριότητα, χρησιμοποιωντας το φτηνότερο από το διαθέσιμο, για αυτού του είδους εργασία, επιστημονικό προσωπικό...
Όπως συμβαίνει σήμερα και όχι μόνο, στη δική μας χώρα, αλλά ιδιαίτερα σε αυτές που εισήλθαν με σχετική καθυστέρηση στη λειτουργία της αγοράς...
Ας μεριμνήσουμε λοιπόν για την προστασία του σπουδαστή/ στριας αυτής της κατηγορίας, πριν βρεθούμε μπροστά σε μια κατηγορία θυμάτων της αγοράς, χωρίς ρυθμισμένο καθεστώς λειτουργίας, κατάσταση που χαρακτηρίζει σήμερα την ελληνική πραγματικότητα...
Κανόνες λοιπόν, προδιαγραφές και θεσμοί εποπτείας και ελέγχου της λειτουργίας όλων των σχετικών δομών ανώτατης εκπαίδευσης. Ιδιωτικών και Δημόσιων. Με τους ίδιους όμως κανόνες αξιολόγησης των ποιοτικών στοιχείων της λειτουργίας τους.
Γιατί όχι, εφόσον υπάρξει επιμονή για την ΕΒΕ, να μην αποτελέσει κριτήριο που θα αφορά και στις πανεπιστημιακές δομές του ιδιωτικού τομέα, όπως σε αυτές του δημόσιου?..
Αλλά ας μην κοροϊδευόμαστε άλλο περισσότερο. ..
Ποιος τόσα χρόνια απέτρεψε τις διακρατικές συμφωνίες με βάση το άρθρο 28, να διευκολυνθεί και να επιταχυνθεί η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων?
Είμαστε πολλοί/ες που το είχαμε επισημάνει (πανεπιστημιακοί και πολιτικοί), με χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του κου Ευ. Βενιζέλου.
Προφανώς και ως μεθοδολογία είναι γνωστή στο δημόσιο λόγο, τουλάχιστον σε έμενα, εδώ και 16 χρόνια (περίοδος ενασχόλησης μου με την ΠΟΣΔΕΠ). Όποιος είχε στοιχειώδη ενασχόληση με το θέμα γνώριζε ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος, αφορούσε μόνον σε διασφάλιση επαγγελματικών δικαιωμάτων, λόγω θεσμισμένων συντεχιών και σε προσλήψεις στο ελληνικό δημόσιο.
Τώρα το ανακάλυψαν?
Η αναφορά κατά τα άλλα ( ειδικότητες με κατεύθυνση την αγορά, συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού κλπ) στο άρθρο 16, ως αιτία έλλειψης σχετικού επενδυτικού ενδιαφέροντος, αποτέλεσε άλλοθι για την σκιαμαχία των τελευταίων δύο δεκαετιών μεταξύ των τιμητών των ιδιωτικών ιδρυμάτων ενάντια σε όλους όσους είχαμε κάθε είδους επιφύλαξη για το αποτέλεσμα, την αξία και τις επιδράσεις, εφόσον το δημόσιο δεν ορίζει τους κανόνες λειτουργίας και δεν εποπτεύει την υλοποίηση όλων των δομών ανώτατης εκπαίδευσης, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις.
Εδώ να είμαστε, να επιβεβαιώσουμε ή να διαψεύσει η ζωή της εκτιμήσεις μας, όπως αυτές τις καταγράψαμε μόλις παραπάνω...
Αυτά είχα να σου πω αγαπητέ μου Αλέξανδρε, για το συγκεκριμένο θέμα και δεν θέλω να ξεχνάς ότι, όπως πάντα, υποστηρίζω τις απόψεις μου όσο μπορώ, χωρίς να αποκλείω το ενδεχόμενο να κάνω για μια ακόμη φορά λάθος εκτίμηση... Καταλαβαίνεις λοιπόν τι μου συμβαίνει όταν μελετώ και με απασχολούν απόψεις άλλων, με διαφορετική προσέγγιση και αφετηρία...

Κυριακή 2 Ιουλίου 2023

Μαθήματα από τη κοινωνική έκρηξη στη Γαλλία.


Η άδικη δολοφονία του 17χρονου στη Γαλλία φαίνεται πως ήταν η αφορμή...

Όπως φλέγεται τις τελευταίες μέρες είχαμε αντίστοιχα φαινόμενα και πριν λίγους μήνες για το συνταξιοδοτικό..

Αυτή η κοινωνική έκρηξη, με τα χαρακτηριστικά δράσεων υψηλής παραβατικότητας, ξεπερνά τα όρια μιας όποιας αντικυβερνητικής δράσης...

Είναι κοινωνικό φαινόμενο μεγάλης δυναμικής και κοινωνικής διαστρωμάτωσης...

Αυτό το φαινόμενο παίρνει διαστάσεις εσωτερικού "πολέμου" στη χώρα...

Όσο δεν παρεμβαίνουν πολιτικές δυνάμεις του συνταγματικού τόξου να ενσωματώσουν τις αντιδράσεις, εντός ενός πολιτικού πλαισίου δημοκρατικής διεξόδου, τόσο οι ακραίες δυνάμεις θα ψαρεύουν και θα δυναμώνουν, τσαλαβουτωντας στα θολά νερά του λαϊκισμού. ..

Οι δυνάμεις της προοδευτικής διεξόδου θα κριθούν αν είναι ικανές να υποκαταστήσουν την έλλειψη πολιτικής, από την κουρασμένη και αναποτελεσματική συμμαχία γύρω από τον Μακρόν, που, αποστειρωμένη πολιτικά, επιχειρεί τεχνοκρατικά αγνοώντας τους νόμους για το ρόλο της κοινωνίας στο γράψιμο της Ιστορίας...

Η Γαλλία παρουσιάζει σημαντικά ποσοστά “νέας φτώχειας” και έκρηξη κοινωνικών ανισοτήτων. Είναι μια χώρα με αναγνωρισμένο παρελθόν και επιτυχία για την κοινωνική συνοχή στο μοντέλο της υποστήριξης και αποδοχής της κοινωνικής κινητικότητας. Φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια και με την άνοδο συντηρητικών και ακροδεξιών απόψεων, χάνει αυτό το πλεονέκτημα και δεν μεριμνά για να διαμορφώσει δυναμικές αναδιάταξης και ενσωμάτωσης στο κοινωνικό στάτους, αυτής της σημαντικής κατηγορίας, των Γάλλων πλέον πολιτών, που είναι τα παιδιά των μεταναστών από τις πρώην αποικίες της Γαλλίας.

Όσοι θελήσουν να αναζητήσουν ως αίτιο το φαινόμενο της Ισλαμοποίησης του ριζοσπαστισμού στα Προάστια ως αντίδραση στις διακρίσεις και όχι ως αποτέλεσμα, απλώς κάνουν λάθος.

Η πιθανότητα από όλα αυτά να ενισχυθεί περεταίρω η κα Λεπέν και η συμμαχία γύρω από τις ιδέες της, στο όνομα της "τάξης και της ασφάλειας", εφόσον δεν υπάρξει ανασχεδιασμός από τις δυνάμεις ευθύνης για το μέλλον της Δημοκρατικής διευθέτησης των κοινωνικών αντιθέσεων στην Γαλλία και στην Ευρώπη, είναι προφανής.

Η Δημοκρατία στην Ευρώπη δεν μπορεί να υπάρξει “χωρίς λαό".

Στη Γαλλία βλέπουμε κάτι από τα μελλούμενα για πολλές χώρες στην Ευρώπη αν δεν μεριμνήσουν οι πολιτικές δυνάμεις της κοινωνικής ευθύνης... Δεξιές, κεντρώες, κεντροαριστερές και αυτές της ευρωπαϊκής αριστεράς...

Δεν είναι νωρίς ούτε υπερβολικό να μεριμνήσουμε από τώρα στη χώρα μας, όπως και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, για την διαχείριση σχετικών φαινομένων πριν αυτά εμφανιστούν... Για την ακρίβεια για να μην εμφανιστούν. ..

Ο αυταρχισμός και η μέριμνα απλώς για ενδυνάμωση των όποιων μηχανισμών καταστολής, είναι αναποτελεσματικές και θνησιγενείς επιλογές...

Αλλού πρέπει να αναζητηθούν οι διέξοδοι...

Σάββατο 17 Ιουνίου 2023

"Συντηρικοποίηση" ενάντια στον "Εκσυγχρονισμό"...


Η περιοδικός, σταθερός μας σχολιασμός θεμάτων επικαιρότητας, είναι αποτέλεσμα μιας επιλογής ζωής για συμμετοχή στα κοινά...

Με τρόπο και λόγο σχεδόν υποκατάστασης της συμμετοχής σε κόμμα ή κάποια πολιτική συλλογικότητα, που για διάφορους λόγους τα τελευταία χρόνια δεν συμβαίνει...
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρεώνομαι και δεν στηρίζω επιλογές πολιτικές και εκπροσώπους μας στο πολιτικό και κομματικό σύστημα.
Υπό αυτή την έννοια νοιώθω συνοδοιπόρος και αλληλέγγυος με όσους/ες εκφράζουν την "ευαισθησία" τους σε θέματα ανθρωπιάς και δεν με απασχολεί αν τους χαρακτηρίζουν "επαγγελματίες ευαίσθητους" οι προφανείς "επαγγελματίες αναίσθητοι"...
Δηλώνω έτοιμος και εγώ να αντιπαρατεθώ και να κρίνω θεσμούς του κράτους μου ( Δικαιοσύνη, Αστυνομία, Λιμενικό Σώμα, κρατικούς θεσμούς, Κυβέρνηση κ.λ.π.) εφόσον διακρίνω ολιγωρίες ή παραβάσεις διεθνών κανόνων και πρακτικών που η χώρα μας έχει αποδεχθεί.
Είναι προφανές ότι στην ηλικία μου καμιά επίδραση πλέον δεν μπορεί να έχει η "πλημμυρίδα" τοξικής και παλαιοδεξιάς εθνικοκαπηλείας περί ανθελληνικού κριτηρίου και μειωμένου πατριωτισμού, επειδή υπάρχει κίνδυνος να βγουν τα άπλυτα στη φόρα, εφόσον προφανώς υπάρχουν άπλυτα...
Συμβαίνει να γνωρίζω αρκετά και την Σύμβαση για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (SOLAS, International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974 και μετά...) και το καθεστώς λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος...
Η σιωπηλή ανοχή (που μπορεί να αξιολογηθεί και ως αποδοχή, ενός μεγάλου τμήματος της ελληνικής κοινωνίας) της αυταρχικής λειτουργίας του κράτους, ως στοιχείου διασφάλισης της τάξης και "κανονικότητας" στη λειτουργία της κοινωνίας μας, δεν είναι δομικό χαρακτηριστικό της αστικής δημοκρατίας δυτικού τύπου που θέλουμε να ζούμε...
Η σημερινή "συντηρητικοποιηση", στο πολιτικό σύστημα και στη χώρα, είναι στοιχείο πολιτικής αντιπαράθεσης με την ανάγκη για "εκσυγρονισμό" της χώρας και της πολιτικής...
Και με αυτή τη σχολή σκέψης και δράσης θα είμαστε συνοδοιπόροι, όσο δύσκολοι και αν είναι οι καιροί, μιας και δεν θα είναι ούτε η πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας ούτε και η τελευταία...

Δευτέρα 15 Μαΐου 2023

Η τέχνη της στρεψοδικίας και ο κυρίαρχος προεκλογικός λόγος.


Προφανώς και τα κατάφεραν να αποπροσανατολίσουν την συζήτηση από τα σημαντικά και κύρια για τη χώρα.

Πετώντας την μπάλα στην εξέδρα μπορεί να μην βγάζεις γκολ αλλά τουλάχιστον δεν τρως γκολ.

Μια συνταγή που μπορεί να μην είναι παραγωγική για την χώρα αλλά διασφαλίζει την διατήρηση της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων. Ότι δηλαδή επιδιώκει η κάθε εξουσία…

Όρισαν τους κανόνες του παιχνιδιού και την ατζέντα θεμάτων προεκλογικής συζήτησης…

Με τον έλεγχο των καναλιών και των εφημερίδων θέλεις;

Θέλεις με την μεθοδευμένη παρέμβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;..

Θέλεις με την οργανωμένη προβολή, ιεραρχήσεων θεμάτων προς συζήτηση, από επαγγελματίες της ενημέρωσης;…

Το σίγουρο είναι ότι στην προεκλογική συζήτηση κυριάρχησαν θέματα που ούτε τον διάλογο στην κοινωνία εμπλούτισαν, ούτε προγραμματική επί της ουσία αντιπαράθεση προέκυψε, ούτε πλαίσιο για συγκλίσεις, σε αναγκαία πεδία για κάποιες (όσες) χρήσιμε εθνικές συναινέσεις, προέκυψε…

Αναδείχθηκαν όμως, ξανά – μανά, οι επιλογές των κομμάτων της προηγούμενης δεκαετίας για τα μνημόνια…. Χρήσιμη μεν συζήτηση για την γνώση της ιστορίας αλλά με ελάχιστη συμβολή για την διαχείριση θεμάτων της περιόδου…

Αναλύθηκαν οι «Δήμητρες» του Γιάνη Βαρουφάκη…

Καταγράφηκαν τα τοπικά νομίσματα του Ευκλείδη Τσακαλώτου…

Προέκυψε θέμα και διαφωνίες σε ποιον ανήκει ο Ανδρέας Παπανδρέου…

Προβληματιστήκαμε αν είναι "Νατουραλιζέ" ο Χρήστος...

Αν ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υποστηριχτής των εγκληματιών της 17ης Νοέμβρη, παρά τις σαφείς αναφορές του επ’αυτού, λες και δεν χορτάσαμε τη συζήτηση που οι ίδιοι κύκλοι είχαν ανοίξει κάποτε, για το ρόλο του αειμνήστου Α. Παπανδρέου, ως αρχηγού της εν λόγω οργάνωσης…

Ξεσκεπάστηκε από τρολλ του Μαξίμου το ενδεχόμενο να υπάρχει φιλοΠουτινική υποψήφια στο ΚΙΝΑΛ…

Και άλλα πολλά, που θα μπορούσαμε να καταγράψουμε και θα δούμε, ιδιαιτέρως αυτήν την τελευταία εβδομάδα.

Προφανώς και μέχρι στιγμής, αυτός ο αποπροσανατολισμός της συζήτησης από τα ουσιώδη, δεν βοηθά τη χώρα μας ούτε την εξέλιξη της κοινωνίας μας.

Με ικανότητα μεθόδευσης, αποφύγαμε να συζητήσουμε για τα επτά σημεία της επιστολής του κου Αλέκου Παπαδόπουλου για τον “εξωραϊσμό της δημοσιονομικής κατάστασης” και το “σημαντικό πολιτικό ρίσκο” οικονομικής διαχείρισης την επόμενη μέρα των εκλογών…

Κλείσαμε τα μάτια στη συζήτηση για τα δύσκολα και έτσι δεν μας απασχόλησαν οι προειδοποιήσεις του κου Σημίτη περί “κερδοσκοπικού οπορτουνισμού” πίσω από το αφήγημα της “άνθησης των επενδύσεων”…

Καταφέραμε να διατηρήσουμε την ηγεμονία για τις ενοχές της ΑΤΑ (Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής), όταν βλέπουμε πλέον, ήδη, κεντροδεξιά κόμματα αλλά και παραδοσιακά δεξιά στην Ευρώπη, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο (εκτός από τα προοδευτικά), για να αντιμετωπίσουν τον «εισαγόμενο» πληθωρισμό αξιοποιούν, ως αποτελεσματικό εργαλείο, την ΑΤΑ ωςεργαλείο φιλελευθερισμού, προστασίας της "τιμής" της εργασίας είτε ως έσοδο (για τον εργαζόμενο) είτε ως κόστος (για τον εργοδότη) και κοινωνικής ειρήνης...

Πετύχαμε να επιβληθεί ως κυρίαρχο θέμα προεκλογικής συζήτησης, αναφερόμενοι στις ανάγκες των ΑΕΙ, την (ανενεργό) πανεπιστημιακή αστυνομία και το παγκοσμίως πρωτόγνωρο εργαλείο, επιλογής για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, που ακούει στο όνομα της ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής)

Αποπροσανατολίσαμε τη συζήτηση για τις σκοπιμότητες και τις πελατειακού χαρακτήρα επιλογές στην κατανομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης…

Δεν ζητήσαμε την έγκριση του λαού για τις σκέψεις που υπάρχουν, να κατατεθούν στην ευρωπαϊκή μάχη του φθινοπώρου, για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας…

Αγνοήσαμε την ανάγκη να συζητήσουμε για τις υποδείξεις του ΟΟΣΑ, που σημείωσε ότι η χώρα μας έχει από τους μικρότερους συντελεστές στα μερίσματα μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ και μία ενδεχόμενη αύξησή τους θα μπορούσε να οδηγήσει στη μείωση των επιβαρύνσεων της μεσαίας τάξης.

Πολύ δε περισσότερο δεν θέσαμε στη βάσανο της λαϊκής ετυμηγορίας το νέο οικονομικό υπόδειγμα και νέο μοντέλο ανάπτυξης που προτείνουμε για την χώρα, για όποια από τα κόμματα πρότειναν και πράγματι υπάρχουν ενδιαφέρουσες προτάσεις στα προγράμματα κομμάτων.

Μερικά από τα θέματα που αφορούν την χώρα στην εποχή των νέων συνθηκών, της (επανα)Παγκοσμιοποίησης. Που ετοιμάζουν την οικονομία μας για την ενίσχυση εναλλακτικών επιλογών προμήθειας και διανομής αγαθών. Που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των νέων  γεωστρατηγικών δεδομένων.

Μια προεκλογική συζήτηση δηλαδή που θα διευκολύνει την κοινωνία να επιλέξει πως θα πορευτεί η χώρα μας, με ποιο σχέδιο στις νέες τις συνθήκες.

Υποστηρίζουμε ότι μετεκλογικά θα έρθουν τα πολύ πιο δύσκολα για τη χώρα τα οποία αποσιωπώνται στα πλαίσια της προεκλογικής επικοινωνιακής τακτικής. Για τούτο και θεωρούμε αναγκαίο, τουλάχιστον, να τα επισημάνουμε συμβάλλοντας για μια κάπως γόνιμη προγραμματική αντιπαράθεση, διευκολύνοντας τις επιλογές μεταξύ Πολιτών, περιθωριοποιώντας τον τοξικό οπαδισμό.

Σάββατο 29 Απριλίου 2023

Η ευθύνη για προγραμματικό λόγο και η επαναφορά των ιδεολογικών ορίων.

 

Ο γενικός μηδενισμός του κυβερνητικού έργου δεν είναι πολιτική κριτική.

Όπως προφανώς και δεν ήταν η αντίστοιχη πρακτική, που είχε οργανωθεί για να συγκροτηθεί το αντί-Σύριζα μέτωπο.

Είναι λόγος με στοιχεία λαϊκισμού... αλλά το χειρότερο είναι ότι αντικειμενικά συμβάλει στην απαξία και υπονόμευση κατακτήσεων της χώρας μας.

Υποστηρίζουμε ότι μετεκλογικά θα έρθουν τα πολύ πιο δύσκολα για τη χώρα τα οποία αποσιωπώνται στα πλαίσια της προεκλογικής υποσχεσιολογίας.

Ας επιχειρήσουμε να συμβάλλουμε σε γόνιμη προγραμματική αντιπαράθεση, χωρίς να παραγνωρίσουμε τις ιδεολογικές προσλαμβάνουσες, διευκολύνοντας τις επιλογές μεταξύ Πολιτών, περιθωριοποιώντας όσο μπορούμε αντιλήψεις, εκφράσεις και πρακτικές τοξικού οπαδισμού...

Υποστηρίζαμε πριν ενάμιση μήνα περίπου, με αφορμή το αυξημένο επιτόκιο δανεισμού του ομολόγου, ότι η αναβάθμιση της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα, προεκλογικά ήταν μύθος ενταγμένος σε στρατηγική επικοινωνίας, που στρώνει προσδοκίες.

Αξιολογούσαμε τότε την πιθανότητα αναβάθμισης πριν τις εκλογές και κρίναμε την σκοπιμότητα του κυβερνητικού αφηγήματος, όπως το προέβαλαν μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης και τυπικά ή άτυπα "εντεταλμένοι", δημοσιογράφοι.

Η μη αναβάθμιση λοιπόν της χώρας την Παρασκευή 21 Απριλίου, αντί να οδηγήσει τουλάχιστον σε σιωπή, ανερυθρίαστα συνοδεύτηκε έτσι χωρίς ντροπή από την αλλαγή αφηγήματος δια μέσω της πολιτικής διασποράς προσδοκιών.

Εκφράζαμε, τότε, την έντονη επιφύλαξη μας, με αναφορά στο συγκεκριμένο επιτόκιο, για το ενδεχόμενο πιστοληπτικής αναβάθμισης, στο τέλος του Απρίλη.

Υποστηρίζαμε ότι δεν θα υπάρξει αναβάθμιση παραμονές εκλογών, όπως κατέγραφε τότε η επικοινωνιακή "διαρροή" στον φιλοκυβερνητικό μηχανισμό ενημέρωσης.

Προφανώς δεν χρειάζεται παρά στοιχειώδεις βασικές γνώσεις μακροοικονομίας και όχι μαντικές ικανότητες, για να προβλέψει κάποιος αυτό που τελικά συνέβη.

Ούτε και θα επιβεβαιωθεί το νέο κυβερνητικό επικοινωνιακό αφήγημα που διαρρέει ότι "... η αναβάθμιση είναι δεδομένη αλλά μετά τις δεύτερες εκλογές...".

Θα επιμείνουμε στην μη δημοφιλή, αλλά τίμια, επιφύλαξη μας, σε αυτή την θετική προοπτική, για το μεγάλο επόμενο διάστημα, όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών, όποια και αν είναι η σύνθεση της κυβέρνησης, όποιος και αν είναι ο πρωθυπουργός.

Η Ελλάδα παραμένει η δεύτερη πιο υπερχρεωμένη χώρα στον κόσμο ως ποσοστό ΑΕΠ (177%), με χρέος πάνω από 400 δισ. ευρώ, αυξημένο σε πραγματικούς όρους πάνω από 10% στη διάρκεια της παρούσας κυβερνητικής θητείας.

Αυτό και μόνο το γεγονός είναι που σφραγίζει την όποια εξέλιξη και δυστυχώς δεν φαντάζει στους οίκους αξιολόγησης ως θετική.

Σε έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για τη χώρα μας αναφέρεται ότι:

“… η Ελλάδα, δεν έχει ακόμη μεταφέρει πλήρως τους κανόνες της ΕΕ για τις λιανικές αγορές ηλεκτρισμού, ιδίως για την ενδυνάμωση και προστασία των καταναλωτών.

Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος εξακολουθούν να είναι περίπλοκοι και περιλαμβάνουν ξεχωριστές χρεώσεις για ηλεκτρική ενέργεια, μεταφορά και διανομή δικτύου, εισφορές, φόρους και χρεώσεις που δεν σχετίζονται με την ενέργεια, όπως η ΕΡΤ και τα δημοτικά τέλη.

Στο πλαίσιο αυτό η χώρα καλείται να εξετάσει το ενδεχόμενο απομάκρυνσης αυτών των χρεώσεων από τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας…”

Επισημαίνεται επίσης -μεταξύ άλλων- ότι “…ο ανταγωνισμός στις ενεργειακές αγορές της χώρας παραμένει περιορισμένος, με τα παλιά μονοπώλια να διατηρούν δεσπόζουσα θέση…”

“… Τόσο η κυβέρνηση όσο και η ΡΑΑΕΥ πρέπει να συνεχίσουν την μεταρρυθμιστική προσπάθεια για να διασφαλίσουν υψηλό επίπεδο ρευστότητας στις αγορές, διαφάνεια και ανταγωνισμό…”.

Επί του προγραμματικού πεδίου λοιπόν ο λόγος για την προεκλογική αντιπαράθεση.

Ζούμε στη χώρα τα τελευταία στάδια της ηγεμονίας στις εθνικές πολιτικές του "Trickle down"… Ανεξαρτήτως εκλογικών αποτελεσμάτων.

Τα εκλογικά αποτελέσματα όμως θα επιταχύνουν ή θα επιβραδύνουν την δύση του.

Θα αφήσουν ή όχι περιθώρια παρουσίας, δράσης και επιρροής στο δημόσιο χώρο, επιλογών και ατόμων, που, με φανατισμό και τοξικότητα, επέβαλαν τις υπονομευτικές για την κοινωνική συνοχή πολιτικές.

  • ·       Αξιοποίηση αδυναμιών του συνδικαλιστικού κινήματος, όχι για να τις διορθώσουν αλλά για να συντρίψουν τον εργασιακό συνδικαλισμό.
  • ·       Συντεχνιακή στόχευση σε φοροαπαλλαγές, με την γενικευμένη αναφορά υπέρ των φοροελαφρύνσεων, υπονομεύοντας την αξία και σημασία της προοδευτικής κλιμάκωσης της φορολογίας…
  • ·       Ψευδώνυμος απορρύθμιση τομέων, που οδήγησε σε σκληρά ιδιωτικά μονοπώλια τα αντίστοιχα κρατικά, αντί στο άνοιγμα της αγοράς με κάποιο επίπεδο ανταγωνισμού….
  • ·       Συγκέντρωση τέτοιου πλούτου στα χέρια των ελάχιστων, που ιστορικά δεν έχει ξαναδεί η χώρα και μάλιστα σε συνθήκες πολλαπλών κρίσεων…
  • ·       Υπονόμευση στην πρόσβαση των φτωχότερων νοικοκυριών στην Παιδεία και την Υγεία με περιορισμό των προγραμμάτων Πρόνοιας…
  • ·       Περεταίρω απόκλιση από τον μέσο ευρωπαϊκό μισθό όσο ποτέ από την μετάβασή μας από την ΕΟΚ στην ΕΕ.
    O μέσος πραγματικός μισθός το 2022 ΜΕΙΩΘΗΚΕ κατά 7,4% λόγω του πληθωρισμού 9,7%. Μείωση των πραγματικών μισθών μεγαλύτερη από 5,0% σημειώθηκε ΜΟΝΟΝ σε εννέα χώρες: Εσθονία (-10,0%), Τουρκία (-8,8%), Ολλανδία (-8,3%), Ελλάδα (-7,4%), Τσεχία (-7,0%), Μεξικό (-6,8%), Λιθουανία (-6,3%), Λετονία (-6,2%) και Ισπανία (-5,3%)...

Θα έχουν ενδιαφέρον οι συζητήσεις από εδώ κα πέρα, αλλά ιδιαιτέρως προεκλογικά, με θεματολογία που να αναφέρεται:

  • Στην αποδεδειγμένη πλέον, παγκοσμίως, αδυναμία της αγοράς να κατανείμει τον πλούτο με κοινωνικά ανεκτό ή κάπως δίκαιο τρόπο.
  • Στην γεωστρατηγική σημασία και τις επιδράσεις της απελευθέρωσης του εμπορίου. Η περίπτωση των αντιπαραθέσεων Κίνας και δυνάμεων της Δύσης είναι χαρακτηριστική.
  • Στις επιδράσεις στη χώρα (στη κάθε χώρα) από επιλογές αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής που επέφερε η αλόγιστη εκβιομηχάνιση χωρών και η οικονομική ανάπτυξη τους, σε βάρος του τρίτου κόσμου, ενισχύοντας τις παγκόσμιες οικονομικές ανισότητες.
  • Στο γεγονός ότι χρηματο-οικονομικές παράμετροι σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν στρεβλά και υπονόμευσαν την πραγματική οικονομία. Η περίπτωση της επίδρασης των μνημονίων στο ΑΕΠ της χώρας μας ήταν τέτοια που επιδείνωσε την κρίση χρέους. 

Κυριακή 16 Απριλίου 2023

Για τις λιμενικές “Υποδομές Ζωτικής Σημασίας” και τις ευθύνες του “Υπερ-Ταμείου”, θα μιλήσουμε;

 

Δυστυχώς, με ευθύνη των κυβερνήσεων της τελευταίας δεκαετίας, ένας θεσμός επιτήρησης (από τη μεριά των δανειστών μας) της ορθολογικής αξιοποίησης και απόδοσης της κρατικής περιουσίας, διαμορφώθηκε θεσμικά αλλά και εν τοις πράγμασι, δια της διολισθήσεως ή εξ επιλογής, τουλάχιστον όσον αφορά στην εθνική λιμενική βιομηχανία, ως κέντρο λήψης αποφάσεων, που θέτει εκτός εθνικού και περιφερειακού ελέγχου κρίσιμες εθνικές υποδομές, οι οποίες επιδρούν στην εξάρτηση της χώρας και στην αντιμετώπιση αμυντικών αλλά και οικονομικών θεμάτων στρατηγικής σημασίας.

Έχουμε χαρακτηρίσει τον θεσμό του “Υπερ-Ταμείου”, όπου υπάγεται και το ΤΑΪΠΕΔ, σε προηγούμενα σχόλια, ως ένα θεσμό “νέο-αποικιοκρατικής” πρακτικής, σε βάρος και ενάντια της χώρας μας, δημιούργημα μιας στρεβλής αντίληψης (ηγεμονίας σχολής σκέψης Σόϊμπλε) για το πως θα οδηγηθεί, η χώρα, σε καλές πρακτικές διαχείρισης των ελλειμάτων της. Αντίληψη που σήμερα πλέον μπορούμε να αποτιμήσουμε, για τα καλά και τα κακά στα οποία συνέφερε στη χώρα.

Είναι θέμα εθνικής προτεραιότητας να ξανασυζητήσουμε το ρόλο του ΤΑΪΠΕΔ γενικά, αλλά ιδιαιτέρως στις επιλογές του για την εγχώρια λιμενική βιομηχανία, μιας και κανένα μνημόνιο δεν επέβαλε αυτή την, πρωτόγνωρη παγκοσμίως, μορφή συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στη λιμενική μας βιομηχανία (master concessions) αντί αυτής των “ΥΠΟ”παραχωρήσεων, δραστηριοτήτων και λειτουργιών, όπως έχει επικρατήσει παγκοσμίως και σε κάθε περίπτωση στο σύνολο της Ε.Ε.

Η συμβάσεις “Ολικής Παραχώρησης” (master concession) των λιμανιών της χώρας, δεν είναι διαδικασία ένταξης του ιδιωτικού τομέα στην οργάνωση και παραγωγή στη λιμενική βιομηχανία της χώρας.

Είναι τουλάχιστον ανορθολογική οικονομική επιλογή για τα συμφέροντα οποιουδήποτε κράτους, οποιασδήποτε τοπικής οικονομίας και δεν έχει αποδειχθεί ότι τουλάχιστον εξυπηρετεί τα συμφέροντα του ευρύτερου τοπικού λιμενικού cluster και ευρύτερα λιμενικής κοινότητας.

Η Ολική Παραχώρηση σημαίνει ουσιαστικά μακροχρόνια μίσθωση, που δεσμεύει τις επόμενες γενιές, πέραν του οικονομικού, αλλά και βιολογικού, βίου αυτών που σήμερα την αποφασίζουν.

Όταν παραχωρείς το 67% του συνόλου της ιδιοκτησίας ενός λιμανιού για μια μεγάλη περίοδο γύρω στα 50 χρόνια, αφαιρείς από το κράτος τον ρυθμιστικό του ρόλο, περιορίζεις την δυνατότητα εθνικού σχεδιασμού για τα δίκτυα μεταφορών και δεσμεύεις δυνατότητες ανάπτυξης της χώρας για μισό τουλάχιστον αιώνα. Ταυτοχρόνως δημιουργείς πεδίο εξάρτησης της χώρας, μιας και τα κεφάλαια, που επιλέγουν τέτοιες επενδυτικές διευθετήσεις, εκτός από μικροικονομικού χαρακτήρα επιλογές, συμβαίνει να ενδιαφέρονται για γαιοστρατηγικού χαρακτήρα παραμέτρους και λιγότερο για τη ανταπόκριση στη δυναμική της αγοράς και της Ζήτησης.

Δεν είναι τυχαίο που στην Ευρώπη αυτό το μοντέλο δεν έχει παρελθόν και μέχρι στιγμής φαίνεται να απορρίπτεται ως καλή πρακτική. Εκεί απολαμβάνουν την συνύπαρξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα δια μέσω των παραχωρήσεων επί μέρους δραστηριοτήτων, διατηρώντας την σημασία του δημόσιου τομέα στο ρόλο της λιμενικής αρχής, για λόγους ρυθμιστικής επιρροής και δημοσίου συμφέροντος.

Πρόσφατες όμως εξελίξεις και μια είδηση, την μεγάλη εβδομάδα της ορθοδοξίας, μας υποχρεώνουν σε αναστοχασμούς εθνικών επιλογών.

Οι τερματικοί σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Αμβούργου χαρακτηρίστηκαν ως “υποδομές κρίσιμης σημασίας”, στις αρχές του τρέχοντος έτους. Γεγονός που απειλεί να πυροδοτήσει εκ νέους την πολιτική κόντρα στη χώρα σχετικά με τους κινδύνους των κινεζικών επενδύσεων στη γερμανική οικονομία, όπως μεταδίδει το Reuters.

Παράλληλα γνωρίζουμε ότι σε αυτήν τη φάση καθορίζεται εάν και υπό ποιες προϋποθέσεις θα επιτραπεί στην Cosco να αποκτήσει συμμετοχή στον συγκεκριμένο τερματικό σταθμό.

Στις 12 Απριλίου ο ESPO (Ευρωπαϊκός Οργανισμός θαλασσίων Λιμανιών) σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι “… είναι καιρός να ληφθεί επίσης υπόψη ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν τα λιμάνια ως κόμβος στην πράσινη μετάβαση και στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Οι νέες ενέργειες είναι σημαντικές για την Ευρώπη και οι σχετικές αλυσίδες εφοδιασμού (όπως το υδρογόνο, ο άνεμος, κ.λπ.) είναι πιο σημαντικές από την άποψη του όγκου και του χώρου που απαιτείται από τις ορυκτές ενέργειες και τα καύσιμα. Έρχονται επίσης με συγκεκριμένες ανάγκες μεταφορών, ανάγκες σε υποδομές και συνδεσιμότητα, ανάγκες για αποθήκευση και νέες αλυσίδες εφοδιασμού…”.

Ως εκ τούτου όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι εάν κάποιος αξιολογεί το λιμάνι μόνο με βάση την ποσότητα φορτο-εκφορτωνόμενων φορτίων ή από-επιβιβαζόμενων επιβατών, αγνοεί τη σημασία των λιμένων για την οικοδόμηση και την ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού στο νέο ενεργειακό τοπίο, πολύ δε περισσότερο στις οικονομικές “εξωτερικότητες” για την ευρύτερη τοπική, περιφερειακή αλλά και εθνική οικονομία.

Ο ESPO πιστεύει “… είναι καιρός η πολιτική ΔΕΔ-Μ (ΔιΕυρωπαικών Δικτύων-Μεταφορών) να κατανοήσει και να προβληματιστεί για το γεγονός ότι η ενεργειακή μετάβαση έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού, στην διασυνδεσιμότητα των διαφορετικών τρόπων μεταφοράς και στις λιμενικές υποδομές. Είναι περισσότερο από καιρός να προσαρμόσουμε την πολιτική ΔΕΔ-Μ σε αυτές τις νέες πραγματικότητες και να συμπεριλάβουμε λιμάνια που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα αξίας της ενέργειας. Χωρίς αυτά τα λιμάνια, ο εφοδιασμός με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα παρεμποδιστεί…”, λέει η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.

Τα Ελληνικά λιμάνια του Κεντρικού Δικτύου των ΔΕΔ-Μ, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στον Ανατολικό Διάδρομο Ανατολικής Μεσογείου (έναν από του 9 διαδρόμους των ΔΕΔ-Μ) είναι 5 (Πειραιά, Θεσ/νικής, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Ηρακλείου), ενώ όσα ανήκουν στο Εκτεταμένο Δίκτυο επεκτείνονται από τα 20, που ήταν μέχρι πρόσφατα, στα 27 όπου και συμπεριλαμβάνονται το σύνολο, σχεδόν, των μεγάλων και μεσαίων λιμένων της χώρας.

Ο ρόλος που παίζουν ορισμένα αν όχι τα περισσότερα λιμάνια της χώρας μας για την οικονομική και στρατηγική απεξάρτηση όχι μόνο της Ελλάδος αλλά και της Ευρώπης, στην ανάπτυξη, την αλυσίδα εφοδιασμού και αξίας νέων ενεργειών΄, είναι τεράστιος και δεν μπορεί να μετρηθεί μόνον σε τόνους ή αριθμό επιβατών – ως μοναδικά κριτήρια αξιολόγησης για να είναι ένα λιμάνι ΔΕΔ-Μ.

Για τούτο και το Συμβούλιο στις 5 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους αποφάσισε πως, “…πέρα από το τρέχον κριτήριο όγκου (0,1% του συνολικού όγκου λιμενικού φορτίου της ΕΕ), ένας λιμένας μπορεί επίσης να είναι μέρος του ολοκληρωμένου δικτύου εάν «ο συνολικός ετήσιος όγκος φορτίου (χύμα και μη) υπερβαίνει τις 500.000 τόνους ΚΑΙ η συμβολή του στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ και στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, είναι μία από τις κύριες δραστηριότητες του λιμανιού…”.

Το Συμβούλιο με αυτήν του την επιλογή αναγνωρίζει ξεκάθαρα αυτόν τον νέο ρόλο των λιμένων και τη σημασία αυτών ως κόμβων του μελλοντικού δικτύου ΔΕΔ-Μ.

Είναι προφανής η διαφοροποίηση της Ευρωπαϊκής προσέγγισης για το ρόλο και τη σημασία των λιμανιών από αυτήν που επικρατεί στο Υπερταμείο και το ΤΑΪΠΕΔ.

Πολλοί υποστηρικτές της άκριτης και άνευ όρων, ένταξης του ιδιωτικού τομέα στη λιμενική βιομηχανία, σήμερα “μαθαίνουν”, αμήχανοι, πως δεν υπάρχει ένας και μοναδικός τρόπος ενεργοποίησης του Ιδιωτικού τομέα στη λιμενική βιομηχανία και ότι ο τρόπος που επέλεξε το ελληνικό κράτος είναι μοναδικός και παγκόσμια πρωτόγνωρος. Αυτός της Ολικής Παραχώρησης, σε διαφοροποίηση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο των επί μέρους παραχωρήσεων, του Landlord μοντέλου για τα λιμάνια.

Είναι η ώρα που μπορεί να διερευνηθεί λοιπόν η ωφέλεια των χρηστών των λιμένων του Πειραιά, της Θεσ/νικής και τώρα πλέον της Ηγουμενίτσας και ιδιαιτέρως των ιδιοκτητών των μεταφερόμενων φορτίων. Έχουν βγει κερδισμένοι και πόσο; Συγκριτικά πάντα, όχι μόνον με το παρελθόν αλλά με τα αντίστοιχα ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά λιμάνια.

Τα έσοδα του κράτους, άμεσα και έμμεσα, πως εξελίσσονται και ποια είναι η σύγκρισή τους και με το μοντέλο συνέργειας όπως με την ΣΕΠ αλλά και με άλλα ομότεχνα ευρωπαϊκά λιμάνια;

Η επίδραση στην ευρύτερη τοπική ανάπτυξη και οικονομία, κατά προσέγγιση, ποια είναι; Ας καταγράψουμε τις επιδράσεις- εξωτερικότητες (externalities) από τη λειτουργία, αυτά τα χρόνια, στην τοπική περιφέρεια, με τα θετικά και αρνητικά τους πρόσημα και ας αποτιμήσουμε την επιλογή.

Είναι ώρα πλέον να αξιολογήσουμε τελικά και τις επιλογές του ΤΑΙΠΕΔ για τα της λιμενικής βιομηχανίας στη χώρας και είτε να του αναγνωρίσουμε τη συμβολή είτε να βάλουμε ένα τέλος σε επιλογές που δεσμεύουν τη χώρα για τον επόμενο μισό τουλάχιστον αιώνα.

Να διαψευσθούμε και όσοι, με πρώτον τον υπογράφοντα, ανέδειξαν ως χαρακτηριστικό την έλλειψη του αναγκαίου γνωσιακού υπόβαθρου στα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και των συμβούλων τους, για τα της λιμενικής βιομηχανίας και τις ιδιαιτερότητες της. Είχαμε αναφερθεί με πολλά σχόλιά μας στη κυρίαρχη ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ (υβριδικού και ανεξέλεγκτου, σε επίπεδο αστικής δημοκρατίας, φορέα).

Η επικρατούσα αντίληψη στη Ν.Δ., με μετέπειτα συναίνεση του ΠΑΣΟΚ στη φάση της συγκυβέρνησής τους, ήταν αυτή του «…πούλα… πούλα…» και έτσι, αστόχαστα, οδηγηθήκαμε στη μετατροπή κρατικών μονοπωλίων, με μια κίνηση, σε ιδιωτικά μονοπώλια, κάτι που δεν θα το συναντήσεις σε καμιά χώρα της Ε.Ε..

Η τυπική μετάβαση από το δημόσιο στο ιδιωτικό μονοπώλιο ολοκληρώθηκε με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που ως αντιπολίτευση αντιμαχόταν ακόμη και τις επί μέρους παραχωρήσεις (υποπαραχωρήσεις) δραστηριοτήτων στα λιμάνια.

Κανείς και ούτε η Επιτροπή περί τον κο Πισσαρίδη, δεν αγνόησε ότι τα λιμάνια επιδρούν με σημαντικές εξωτερικότητες στις τοπικές κοινωνίες.

Για τα λιμάνια λοιπόν και ιδιαιτέρως τα περιφερειακά, σημαντικό λόγο και ρόλο πρέπει να έχει η τοπική επιχειρηματικότητα.

Αυτή, θεσμικά μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες και να υποστηρίξει τις δικές της ανάγκες, συνεπενδύοντας σε επιχειρηματικά – εμπορευματικά – πάρκα τοπικής εμβέλειας και ταυτόχρονα να βρει διέξοδο στην – ήδη υπάρχουσα – εξωστρέφειά της.

Η παράδοση του δημόσιου χώρου σε κέντρα λήψης αποφάσεως εκτός της θεσμικής “πολιτικής” λειτουργίας της Χώρας, χωρίς λογοδοσία στην κοινωνία και σχεδόν με περιορισμένο το ρόλο της εκλεγμένης κυβερνήσεως για πάρα πολλά χρόνια, όπως συμβαίνει με την περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ είναι μια μορφή σύγχρονης αποικιοκρατίας.

Έτσι κι αλλιώς ο θεσμός αυτός έχει «υπερβεί» εαυτόν, από τα όρια της προώθησης μιας ιδιωτικοποίησης και της υπογραφής μιας σύμβασης με τον ανάδοχο – επενδυτή καθώς έχει ειδικές μονάδες παρακολούθησης και ελέγχου συμβάσεων, δηλαδή κατά πόσο εκπληρώνονται οι συμβατικοί όροι. Επιπρόσθετα δε, το ΤΑΙΠΕΔ και μέσω της μονάδας στρατηγικών έργων – PPF προωθεί πλήθος διαγωνισμών και διαδικασιών για λογαριασμό άλλων φορέων και υπουργείων (π.χ. έργα του Ταμείου Ανάκαμψης).

Σημειώνεται ότι με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε τον Μάιο 2022, το ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε τον ρόλο της Αρχής Σχεδιασμού για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που έχει στο χαρτοφυλάκιό του. Στην ουσία ήταν ο νόμος για να καταργηθεί στη πράξη η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ), η οποία είχε προβλεφθεί για να θωρακίσει θεσμικά τις σχέσεις στη λιμενική αγορά που δημιουργείται (από τις πρώτες ενέργειες της σημερινής κυβέρνησης ήταν να αποψιλώσει τη ΡΑΛ από αρμοδιότητες σχετικά με τα «master concessions”).

Για τούτο απαιτείται δράση και κοινό μέτωπο για την ενδυνάμωση και υποστήριξης της Πολιτικής και της Δημοκρατίας.

Όλοι έχουν υποχρέωση να κρίνονται για τις επιλογές τους, όταν μάλιστα διαχειρίζονται δημόσια περιουσία όπως στην περίπτωση των λιμένων. Γνωρίζουμε βεβαίως ότι για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες, τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν ήδη απαλλαχθεί με νομοθετική προστασία. Έτσι και αλλιώς δεν είναι το θέμα που μας απασχολεί σε αυτό το σχόλιο. Έχει όμως η σημασία να καταγραφούν τα αποτελέσματα των μέχρι σήμερα επιλογών του για τα λιμάνια της χώρας, για να προλάβουμε ως χώρα τους εντεινόμενους σχεδιασμούς του για το μέλλον των υπόλοιπων λιμανιών της χώρας μας.

Αυτό θα πρέπει να είναι το στοίχημα τούτης της περιόδου, την διαχείριση των αρνητικών καταλοίπων της περιόδου της κρίσης με μια μεταμνημονιακού χαρακτήρα δυναμική πρωτοβουλιών και προσπάθεια υπέρβασης των συνεπειών της πανδημίας.

Ανάγκη μιας “φιλελεύθερης” αντίδρασης.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήρθε η ώρα για την ιαχή «φιλελεύθεροι όλων των φυλών, ενωθείτε και δράσετε…». Ο φιλελευθερισμός ( L iberalism) ...